خانه / اخبار موسسه / بازدید دکتر حداد عادل از غرفه آینده سازان

بازدید دکتر حداد عادل از غرفه آینده سازان

باسمه تعالی

حضور پر رنگ و چشم گیر مؤسسه علمی آینده سازان در دوازدهمین کنگره انجمن های اسلامی دانش آموزان

غرفه محصولات مؤسسه علمی آینده سازان با طلوع آفتاب دل انگیزچهاردهمین روز از شهریورماه ۱۳۹۵ در اردوگاه شهید باهنر افتتاح شد.غرفه مورد بازدید وزیر محترم آموزش و پرورش جناب آقای دکتر فانی و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام جناب آقای دکتر حدادعادل و دبیر کل محترم اتحادیه جناب آقای علامتی و همه شرکت کنندگان در دوازدهمین کنگره انجمن های اسلامی دانش آموزان قرار گرفت.

برگزاری نمایشگاهی از مجموعه فعالیت های مؤسسه علمی آینده سازان از جمله :
– معرفی آزمون ها در متوسطه اول و دوم
– معرفی برنامه های نه‌گانه ارزیابی دوره ابتدایی
– معرفی و توزیع مجموعه گل
– معرفی کتاب هدایت تحصیلی در پنج رشته ریاضی فیزیک ، علوم تجربی ،علوم انسانی ، فنی و حرفه ای و کار و دانش
– معرفی و توزیع کتاب مدیریت زمان و برنامه ریزی
– و…

همچنین در روز دوم برنامه کنگره، برنامه ی علمی – درسی ویزه کنکوری های ۹۶ برگزار شد.
سفیران آینده : سفیران آینده متشکل از فارغ التحصیلان اتحادیه انجمن اسلامی دانش آموزان است که با رتبه های خوب و درخشان به دانشگاه های سراسری ورود پیدا کرده اند . سفیران آینده در برنامه همایشی علمی – درسی که ویژه کنکوری های ۹۶ بود حضور پیدا کرده و هرکدام در رشته های مختلف (ریاضی فیزیک ،علوم تجربی و علوم انسانی ) به مشاوره و ارائه بحث پرداختند.
در لابه لای برنامه ها و زمان های آزاد نیز با ارتباط گیری فرد به فرد و مشاوره ی فردی و گروهی خدمات علمی خوب و مفیدی را به اعضای قرارگاه ملی جدید و قدیم دادند ،که خود این موضوع باعث ترغیب بیشتر اعضا به سمت مباحث علمی و دانشگاه های سراسری شد

IMG_0038

IMG_0047

IMG_0033

5 نظر ها

  1. سید مصطفی عبداللهی

    بسم الله الرحمن الرحیم
    مدیرعامل محترم موسسه علمی و فرهنگی آیین آینده سازان
    با سلام و احترام
    ای کاش می شد هر هفته یک تفسیر از یکی از سوره های قرآن در بخشی از سایت شما به عنوان (پیام آسمانی این هفته قرآن، یا پرلز قرآن) آورده می شد. که با تلفیق برداشتهای فیزیکی و طبیعی که در طبیعت می بینیم قابل مقایسه باشد که هر انسانی تک تک آیه ها را درک نماید. حتی می توانید جایزه مادی یا معنوی هم برای این کار برای دانش آموزان و اولیا و مربیان در نظر بگیرید. و یا اینکه از دانش آموزان و اولیا و مربیان و افراد متفرقه بخواهید که مثلاً هفته بعد فلان سوره را با برداشتهای خود با مثال طبیعی برای ما تفسیر کنید و به سایت ارسال کنید، تا بدانیم چه میزان درک کرده اید. حتی شما می توانید مثل آزمون پرلز که فهم مطالب را یاد میدهد. آزمون پرلز قرآنی هم راه بیاندازید تا هم در ایران و هم در جهان جدای از اینکه به عنوان آزمون موسسه علمی آینده سازان محسوب شود یک آزمون استاندارد بین المللی مثل تیمز و پرلز تلقی شود. حتی اگر کل سوره هم نباشد، به آیه هایی خاص از قرآن اشارت کرد که تفسیر و مثال نمایند.
    فهم پرلز قرآنی در ایران و جهان فراگیر شود.
    بعد پرلز قرآنی، که فهم از قرآن ایجاد شد، تیمز قرآنی در قالب عملکرد به دستورات آن مطرح شود.
    حتی با این سیاست پرلز و تیمز قرآنی میتوان سیاست جهانی سازی فراگیری قرآن را راه انداخت.
    حتی گاهاً در داستانهای پرلز هم میشود داستانهای قرآنی و آموزه های قرآنی به کار برد که در سطح کشور هم تک باشد.
    به منظور مثال:
    وقتی خداوند مجید در قرآن می فرماید: «آنگاه که قیامت شود از شدت صدای آن جانها به گلوگاه رسد»،
    مخاطب شاید این را درک نکند، ولی اگر ما صدای رعد برق را به طور ناگهانی مثال بزنیم یا اینکه یک هواپیمایی که با سرعت فوق العاده زیاد از بالا سرمان با صدای وحشتناک رد میشود یا صدای یک ترمز ناگهانی اتومبیل، که از شدت صدایش قلبمان از جا کنده میشود و قلبمان می ایستد و رنگمان می پرد. پس صدای قیامت چه صدایی هست که جانها به گلوگاه خواهد رسید. قلب ها متوقف خواهد شد.
    با این مثالهای طبیعی درک آیه ها برای مخاطب بهتر خواهد شد که واقعاً قیامت چیست؟ و همین طور آیه های دیگر.
    سوره های دیگر جزهای قرآن بلند هستند، شما می توانید ابتدا برای سال اول از جز سی ام شروع کنید. و بعدا آیه های دیگر و پر تکرار را از سوره های بلند دیگر با مثال طبیعی و محیطی بیان کنید.
    حال به عنوان نمونه به تفسیر انوار القرآن – نوشته: عبدالرؤوف مخلص ﴿ سوره‌ انفطار ﴾ توجه فرمایید. البته تفسیر کرده ولی مثال محیطی و فیزیکی و طبیعی در مورد آنها نزده یا کمتر زده.
    اگر این کار اتفاق بیافتد ما افراد قرآنی به جامعه تحویل میدهیم که فردا مدیران قرآنی هم خواهند شد.
    مکی‌ است‌ و دارای ۱۹ آیه‌ است‌.
    وجه‌ تسمیه: این‌ سوره‌ بدان‌ جهت‌ «انفطار» نامیده‌ شد که‌ با این‌ فرموده ‌حق‌ تعالی: إِذَا السَّمَاء انفَطَرَتْ ‏که‌ تفسیر آن‌ خواهد آمد افتتاح‌ شده‌ است‌.
    سوره‌ انفطار، اولا از انقلاب‌ کونی‌ای‌ (واقع شدنی) سخن‌ می‌گوید که‌ در روز قیامت‌ پدید خواهد آمد سپس‌ انسان‌ ناسپاس‌ در آن‌ مورد هشدار و سرزنش‌ قرار می‌گیرد و در نهایت‌ هم‌ علت‌ انکار منکران‌ بیان‌ می‌شود.
    فضیلت‌ آن: نسائی‌ از جابر رضی الله عنه روایت‌ کرده ‌است‌ که‌ فرمود: معاذ پیش‌نماز مردم‌ بود و نماز را طولانی‌ کرد. در این‌ اثنا یکی‌ از افرادی‌ که‌ به‌ او اقتدا کرده‌ بود، نماز خود در پشت‌ سر وی‌ را قطع‌ نموده‌ به‌ گوشه‌ مسجد رفت‌، به‌ تنهایی‌ نماز گزارد و از مسجد بیرون‌ شد. چون‌ این‌ خبر به‌ معاذ رسید، گفت: فلان‌، شخصی ‌است‌ منافق‌. پس‌ قضیه‌ را به‌ رسول‌ خدا‌‌ صلّی الله علیه و آله و سلّم بردند. حضرت صلّی الله علیه و آله و سلّم از آن‌ شخص ‌سؤال‌ کردند که‌ چرا نمازش‌ در پشت‌ سر معاذ را رها کرده‌ است‌؟ او گفت: یا رسول‌الله! من‌ آمدم‌ که‌ پشت‌ سر وی‌ نماز بگزارم‌ اما وی‌ نماز را بر من‌ طولانی‌ کرد، بناچار بازگشته‌ در گوشه‌ مسجد نماز گزاردم‌ و رفتم‌ که‌ به‌ شترم‌ علف‌ بدهم‌. پس‌ رسول‌ خدا‌‌ صلّی الله علیه و آله و سلّم به‌ معاذ فرمودند: «أفتان‌ أنت‌ یا معاذ؟ أین‌ کنت‌ عن‌ سَبِّحِ اسْمَ رَبِّکَ الْأَعْلَى ‏ و وَالشَّمْسِ وَضُحَاهَا ‏ و إِذَا السَّمَاء انفَطَرَتْ ‏: ای‌ معاذ! آیا تو فتنه‌گری‌؟ کجا بودی‌ از خواندن‌ سوره‌های: سَبِّحِ اسْمَ رَبِّکَ الْأَعْلَى و وَالضُّحَى ‏ و إِذَا السَّمَاء انفَطَرَتْ و وَاللَّیْلِ إِذَا یَغْشَى ‏ » یعنی: چرا از این‌ سوره‌های‌ متوسط بر آنان ‌نمی‌خوانی‌ که‌ در کار دین‌ به‌ ملال‌ نیفتند و از نماز دلتنگ‌ نشوند زیرا اگر چنین ‌شود، از دین‌ دلتنگ‌ گشته‌ و به‌ فتنه‌ درافتاده‌اند.
    إِذَا السَّمَاء انفَطَرَتْ ‏
    «آن‌گاه‌ که» در هنگامه‌ برپائی‌ قیامت‌ «آسمان‌ منفطر شود» انفطار آسمان‌؛ شکافته‌ شدن‌ و از هم ‌گسستن‌ آن‌ برای‌ فرود آمدن‌ فرشتگان‌ از آن‌ است‌؛
    وَإِذَا الْکَوَاکِبُ انتَثَرَتْ ‏
    «و آن‌گاه‌ که‌ ستارگان‌ پراکنده‌ شوند» یعنی: فروریزند و متفرق‌ شوند؛
    وَإِذَا الْبِحَارُ فُجِّرَتْ ‏
    «و آن‌گاه‌ که‌ دریاها از جا برکنده‌ شوند» یعنی: بعضی‌ در بعضی‌دیگر روان‌ گردند و همه‌ به‌ هم‌ راه‌ یابند به‌طوری‌که‌ به‌ دریای‌ واحدی‌ تبدیل‌ شوند و دریاهای‌ شیرین ‌با دریاهای‌ شور در هم‌ آمیزد؛
    وَإِذَا الْقُبُورُ بُعْثِرَتْ ‏
    «و آن‌گاه‌ که‌ گورها زیر و زبر شود» یعنی: خاک‌ گورها زیر و زبر شود و مردگانی ‌که‌ در آنها هستند، بیرون‌ آیند؛
    عَلِمَتْ نَفْسٌ مَّا قَدَّمَتْ وَأَخَّرَتْ ‏
    «هر نفسی‌، آنچه‌ را پیش‌ فرستاده‌ بود و آنچه‌ را بازپس‌ گذاشته‌ بود بداند» یعنی: در آن‌ هنگام‌ نامه‌های‌ اعمال‌ منتشر می‌شود و هر کس‌ آنچه‌ را از خیر یا شر پیش ‌فرستاده‌ بود و آنچه‌ را که‌ پس‌ از خود از روش‌ نیک‌ یا بد در دنیا باقی‌ گذاشته‌ بود، می‌داند. و چنان‌که‌ در سوره‌ قبل‌ گذشت‌، پدیده‌های‌ یاد شده‌، در آستانه‌ قیام ‌قیامت‌ روی‌ می‌دهد.
    یَا أَیُّهَا الْإِنسَانُ مَا غَرَّکَ بِرَبِّکَ الْکَرِیمِ ‏
    «های‌ ای‌ انسان» کافر «چه‌ چیز تو را در باره‌ پروردگار بخشنده‌ات‌ مغرور کرد؟» یعنی: چه‌ چیز تو را فریفت‌ و غره‌ کرد که‌ به‌ پروردگار کریم‌ و بخشنده‌ات‌ کافر شدی‌، به‌ پروردگاری‌ که‌ بر تو در دنیا با کامل‌ کردن‌ آفرینش‌ و حواست‌ فضل‌ و بخشش‌ نمود، تو را عاقل‌ و فهمیده‌ گردانید، به‌ تو روزی‌ داد و بر تو با نعمتهایی‌که‌ بر انکار هیچ‌ چیز از آنها قادر نیستی‌، انعام‌ گذاشت‌. برخی‌ گفته‌اند: انسان‌ را عفو خداوند جلّ جلاله مغرور کرد زیرا او انسان‌ را در اولین ‌گام‌ گناه‌ و نافرمانی‌اش‌ به ‌شتاب‌ مؤاخذه‌ و مجازات‌ نکرد. نقل‌ است‌ که‌ به‌ فضل‌بن‌عیاض‌ گفتند: اگر خداوند جلّ جلاله در روز قیامت‌ تو را در پیشگاه‌ خود ایستاده‌ کند و به‌ تو بگوید: «چه‌ چیز تو را به‌ پروردگار کریمت‌ غره‌ کرد؟» در پاسخش‌ چه‌ می‌گویی‌؟ گفت: «می‌گویم: مرا پرده‌های‌ فروانداخته‌ات‌ مغرور ساخت‌ زیرا ذات‌ کریمت‌ ستار عیب‌پوش‌ است‌». در حدیث‌ شریف‌ آمده‌ است‌ که‌ چون‌ رسول‌ خدا‌‌ صلّی الله علیه و آله و سلّم آیه: یَا أَیُّهَا الْإِنسَانُ مَا غَرَّکَ بِرَبِّکَ الْکَرِیمِ ‏را می‌خواندند، می‌فرمودند: «انسان‌ را جهلش ‌مغرور و فریفته‌ ساخت‌».
    برخی‌ از مفسران‌ در بیان‌ سبب‌ نزول‌ آیه‌ کریمه‌ گفته‌اند: این‌ آیه‌ درباره ‌ابی ‌بن‌ خلف‌ یا درباره‌ ابی‌اشدبن‌کلده‌ جمحی‌ نازل‌ شد. ولی‌ ابن‌عباس‌رضی‌الله عنهما می‌گوید: «مراد از انسان‌ در اینجا، ولیدبن‌ مغیره‌ است‌».
    الَّذِی خَلَقَکَ فَسَوَّاکَ فَعَدَلَکَ ‏
    آری‌! ای‌ انسان‌ کافر و ناسپاس‌، چه‌ چیز تو را در باره‌ پروردگار بخشنده‌ات ‌مغرور ساخت‌؟ «همان‌ کس‌ که‌ تو را آفرید» از نطفه‌ درحالی‌ که‌ چیزی‌ نبودی ‌«پس‌ استوار کرد» تو را به‌ اندامهای‌ درست‌، به‌ صورت‌ و هیأت‌ کسی‌ که‌ می‌شنوی‌، می‌بینی‌ و درک‌ می‌کنی‌ «و آن‌گاه‌ تو را سامان‌ بخشید» به‌ بخشیدن ‌قامت‌ نیکو، حسن‌ صورت‌ و تعادل‌ اعضا به‌ طوری‌که‌ هیچ‌ تفاوتی‌ در آنها نیست‌ و مثلا چنین‌ نیست‌ که‌ یک‌ دست‌ یا یک‌ پایت‌ از دست‌ یا پای‌ دیگرت‌ بلندتر باشد.
    فِی أَیِّ صُورَهٍ مَّا شَاء رَکَّبَکَ ‏
    «و به‌ هر صورتی‌ که‌ خواست» از صورتهای‌ مختلف‌ در زیبایی‌ یا زشتی‌ «تو را ترکیب‌ کرد» و این‌ تو نبودی‌ که‌ صورت‌ خویش‌ را ترکیب‌ و انتخاب‌ کنی‌. یا تو را در صورت‌ و ساختاری‌ ترکیب‌ کرد که‌ از آراسته‌ترین‌ و معتدل‌ترین‌ ترکیبهاست‌.
    کَلَّا بَلْ تُکَذِّبُونَ بِالدِّینِ ‏
    آن‌گاه‌ خداوند جلّ جلاله بعد از بیان‌ نشانه‌های‌ قیامت‌ و بعد از برشمردن‌ نعمتهای‌ خود بر انسان‌ و انکار و ناسپاسی‌ آنها از سوی‌ وی‌، علت‌ این‌ انکار را که‌ تکذیب ‌رستاخیز است‌ ذکر می‌کند: «نه‌، چنین‌ نیست‌ بلکه‌ دین‌ را دروغ‌ می‌شمرید» مراد از دین: دریافت‌ جزای‌ اعمال‌ در روز قیامت‌، یا دین‌ اسلام‌ است‌. کلا: کلمه‌ای‌ است ‌برای‌ تنبیه‌ و هشدار دادن‌ به‌ آن‌ انسان‌ کافر در این‌ مورد که‌ پندارهایش‌ نادرست ‌است‌ و او نباید به‌ کرم‌ خداوند جلّ جلاله مغرور شده‌ و نعمت‌ و فضلش‌ را وسیله‌ای ‌به‌سوی‌ کفر بگرداند.
    وَإِنَّ عَلَیْکُمْ لَحَافِظِینَ ‏ کِرَاماً کَاتِبِینَ ‏
    «و قطعا بر شما نگهبانانی‌ گماشته‌ شده‌اند» از فرشتگان‌ که‌ اعمال‌ و سخنانتان‌ را ثبت‌ و ضبط می‌کنند «که» آن‌ فرشتگان‌ نگهبان‌ «نویسندگانی‌ گرامی‌‌قدرند» پس‌ شما نیز باید قدر و حرمت‌ ایشان‌ را نگاه‌ دارید و با ارتکاب‌ اعمال‌ زشت‌ و گفتن ‌سخنان‌ ناپسند، به‌ آنها بی‌حرمتی‌ نکنید.
    یَعْلَمُونَ مَا تَفْعَلُونَ ‏
    «آنچه‌ را می‌کنید، می‌دانند» یعنی: شما روز جزا را دروغ‌ می‌شمارید در حالی‌که‌ فرشتگان‌ خداوند جلّ جلاله بر شما گماشته‌ شده‌اند و اعمال‌ شما را می‌نویسند تا روز قیامت‌ در برابر آنها مورد محاسبه‌ قرار گیرید و آن‌ فرشتگان‌ هر چه‌ را که‌ می‌کنبد می‌دانند و می‌نویسند پس‌ چیزی‌ از اعمال‌ شما بر ایشان‌ پنهان‌ نمی‌ماند. در حدیث‌ شریف‌ به‌ روایت‌ ابن‌عباس‌ رضی‌الله عنهما آمده ‌است‌ که‌ رسول‌ خدا‌‌ صلّی الله علیه و آله و سلّم فرمودند: «إن‌ الله‌ ینهاکم‌ عن‌ التعری‌، فاستحیوا من‌ ملائکه‌ الله‌ الذین‌ معکم‌، الکرام ‌الکاتبین‌، الذین‌ لا یفارقونکم‌ إلا عند ثلاث‌ حالات: الغائط، والجنابه‌، والغسل‌، فإذا اغتسل‌ أحدکم‌ بالعراء فلیستـتر بثوبه‌ أو بجرم‌ حائط، أو ببعیره: خداوند جلّ جلاله شما را از برهنه ‌شدن‌ نهی‌ می‌کند پس‌ از فرشتگان‌ خداوند جلّ جلاله که‌ همراه‌ شما هستند حیا کنید؛ از آن‌ نویسندگان‌ گرامی‌قدری‌ که‌ از شما جدا نمی‌شوند مگر در سه‌ حالت: رفتن ‌شما به‌ قضای‌ حاجت‌، حالت‌ جنابت‌ و حالت‌ غسل‌ و چون‌ یکی‌ از شما در فضایی ‌باز غسل‌ می‌کند، باید خود را با جامه‌ خویش‌، یا به‌ پناه‌ دیواری‌، یا به‌ شتری‌ استتار کند».
    إِنَّ الْأَبْرَارَ لَفِی نَعِیمٍ ‏ وَإِنَّ الْفُجَّارَ لَفِی جَحِیمٍ ‏
    «بی‌گمان‌ ابرار» یعنی: مؤمنان‌ راستینی‌ که‌ کار نیک‌ انجام‌ می‌دهند و در تمام‌ کارهای‌ خویش‌ تقوی‌ را مد نظر داشته‌ و از خدای‌ عزوجل‌ پروا می‌کنند؛ «در نعمت‌اند» یعنی: در نازونعمت‌ بهشتی‌ قرار دارند«و بی‌گمان‌ فجار» جمع‌ فاجر است‌. یعنی‌ کفاری‌ که‌ شریعت‌ الهی‌ را ترک‌ کرده‌اند «در دوزخند» بنابراین‌، مراد از «فجار» کفارند و این‌ خطاب‌، مرتکبان‌ گناه‌ کبیره‌ را شامل‌ نمی‌شود.
    یَصْلَوْنَهَا یَوْمَ الدِّینِ ‏
    «در روز جزا وارد آن‌ می‌شوند» یعنی: این‌ کفار فجار در روز جزایی‌ که‌ منکر آن‌ بودند، وارد دوزخ‌ می‌شوند و در کام‌ شعله‌های‌ سرکش‌ آن‌، سختی‌ها می‌چشند وعذابها می‌بینند. امام‌ رازی‌ نقل‌ کرده‌است‌ که: «سلیمان‌بن‌عبدالملک‌ خلیفه‌ اموی ‌عازم‌ مکه‌ بود و در راه‌ مکه‌ از مدینه‌ می‌گذشت‌ پس‌ در دیداری‌ که‌ با ابوحازم‌ داشت‌، به‌ وی‌ گفت: فردای‌ قیامت‌ قرار گرفتن‌ در پیشگاه‌ خداوند جلّ جلاله چگونه ‌است‌؟ ابوحازم‌ گفت: اما نیکوکار؛ او همانند شخص‌ سفرکرده‌ای‌ است‌ که‌ از سفر نزد خانواده‌اش‌ برمی‌گردد و اما بدکار پس‌ او همچون‌ برده‌ گریزپایی‌ است‌ که‌ نزد مولای‌ خویش‌ آورده‌ می‌شود. راوی‌ می‌گوید: سلیمان‌ گریست‌ و سپس‌ گفت: ای ‌کاش‌ می‌دانستم‌ که‌ خدای‌ سبحان‌ با ما چه‌ می‌کند؟! ابوحازم‌ گفت: این‌ کار ساده‌ای‌ است‌؛ عملت‌ را بر کتاب‌ خداوند جلّ جلاله عرضه‌ بدار، آن‌ وقت‌ می‌دانی‌ که‌ او با تو چه‌ خواهدکرد. سلیمان‌ گفت: این‌ توصیه‌ تو در کجای‌ کتاب‌ خدا جلّ جلاله آمده ‌است‌؟ ابوحازم‌ گفت: إِنَّ الْأَبْرَارَ لَفِی نَعِیمٍ ‏ وَإِنَّ الْفُجَّارَ لَفِی جَحِیمٍ ‏. سلیمان ‌گفت: در این‌ صورت‌، رحمت‌ خداوند جلّ جلاله در کجاست‌؟ ابوحازم‌ پاسخ‌ داد: إِنَّ رَحْمَتَ اللّهِ قَرِیبٌ مِّنَ الْمُحْسِنِینَ ‏: بی‌گمان‌ رحمت‌ خداوند جلّ جلاله به‌ نیکوکاران‌ نزدیک ‌است‌» «اعراف‌/۵۶».
    وَمَا هُمْ عَنْهَا بِغَائِبِینَ ‏
    «و از آن‌ غایب‌ نیستند» یعنی: دوزخیان‌ فاجر کافر، هرگز برای‌ ساعتی‌ هم‌ از دوزخ‌ جدا نشده‌ و از آن‌ دور نمی‌شوند و عذاب‌ آن‌ بر آنان‌ سبک‌ نمی‌شود بلکه ‌برای‌ ابد در آن‌ به‌سر می‌برند.
    وَمَا أَدْرَاکَ مَا یَوْمُ الدِّینِ ‏ ثُمَّ مَا أَدْرَاکَ مَا یَوْمُ الدِّینِ ‏
    «و تو چه‌ دانی‌ که‌ روز جزا چیست‌؟ باز چه‌ دانی‌ که‌ روز جزا چیست‌؟» تکرار سؤال ‌برای‌ بزرگ‌ نمودن‌، تفخیم‌ شأن‌ و هولناک‌ نمایاندن‌ قیامت‌ است‌.
    یَوْمَ لَا تَمْلِکُ نَفْسٌ لِّنَفْسٍ شَیْئاً وَالْأَمْرُ یَوْمَئِذٍ لِلَّهِ ‏
    «روزی‌ است‌ که‌ کسی‌ برای‌ کسی‌ هیچ‌ اختیاری‌ ندارد؛ و در آن‌ روز، فرمان‌ از آن‌ خداوند است» یعنی: هیچ‌ کس‌ ـ هر که‌ باشد ـ اختیار رساندن‌ چیزی‌ از منفعت‌ را در روز قیامت‌ برای‌ کس‌ دیگری‌ ندارد و در آنجا جز خداوند جلّ جلاله پروردگار عالمیان‌، هیچ‌ کس‌ نیست‌ که‌ حکمی‌ صادر کند یا کاری‌ انجام‌ دهد. و هر چند کار در دنیا نیز چنین‌ است‌ ولی‌ مراد این‌ است‌ که‌ در آخرت‌ کسی‌ در امر فرمانروایی‌ با حق‌ تعالی‌ کشمکش‌ نمی‌کند و او در این‌ روز هیچ‌ کس‌ را مالک‌ چیزی‌ از امور نمی‌گرداند چنان‌ که‌ در دنیا مالک‌ آن‌ گردانید. در حدیث‌ شریف‌ آمده‌است: «ای ‌بنی‌هاشم‌! خویشتن‌ را از دوزخ‌ برهانید زیرا من‌ از جانب‌ خدا جلّ جلاله برای‌ شما صاحب‌اختیار چیزی‌ نیستم‌». یعنی‌ نمی‌توانم‌ به‌ شما نفعی‌ برسانم‌.
    و من الله التوفیق
    انشاء الله

  2. عالی بود!
    خدا بر پدر و مادرت رحمت بی کران عطا کند سید مصطفی عبداللهی.

    آیه های آخری واقعاً به شدت ترساننده هست!

    «و تو چه‌ دانی‌ که‌ روز جزا چیست‌؟ باز چه‌ دانی‌ که‌ روز جزا چیست‌؟» تکرار سؤال ‌برای‌ بزرگ‌ نمودن‌، تفخیم‌ شأن‌ و هولناک‌ نمایاندن‌ قیامت‌ است‌.
    «روزی‌ است‌ که‌ کسی‌ برای‌ کسی‌ هیچ‌ اختیاری‌ ندارد؛ و در آن‌ روز، فرمان‌ از آن‌ خداوند است»
    خدا به داد ما برسد!!! واقعا اگر هر روز حداقل یک بار قیامت یادمان بیافتد گناه نمیکنیم. شاید سالی یکبار هم یادمان نیفتد!!!

    من نمی دانستم قیامت این اندازه به شدت هولناکه!

  3. بسم الله الرحمن الرحیم
    الحمدلله رب العالمین
    با عرض سلام و ادب به محضر شریف حجت الاسلام آیت الله حاج آقای حاج علی اکبری نماینده مقام معظم رهبری در اتحادیه انجمن های اسلامی
    حاج آقا بنده به عنوان یک معلم کوشا و با تجربه در زمینه تدریس و تعلیم و تربیت در مملکت عزیزم ایران، از اندوخته ها و تجربه های سالها دوران معلمی ام به نظرات جدیدی رسیده ام که اگر قابل بدانید بنده آن را طرح می کنم، امید آن می رود اول از طرف باری تعالی حضرت حق جل جلاله مورد قبول افتد، بعد از ناحیه شما بزرگواران مکتب تعلیم و تربیت اسلامی و دینی.
    بنده همیشه عادت دارم بدون حاشیه حرفهایم را بزنم. لذا قبلاً جسارت بنده را در وضوح بیانم ببخشید.
    حاج آقای عزیز! در کشورهای پیشرفته و کشوری مثل ژاپن از اکثر دانش آموزان راهنمایی و دبیرستان در زمینه تولید اختراع، فرهنگسازی اختراع و مسئولیت‌پذیری استفاده میکنند. از همان ابتدا شیوه درست زندگی کردن را، آموزش عملی، به دانش آموزان می دهند. در کشوری مثل ژاپن هیچ مدرسه ای مستخدم ندارد چون دانش آموزان به نوبت باید حیاط، کلاس، سرویس بهداشتی و… را باید تمیز کنند.
    معلمان کشور ژاپن از همان اول ابتدایی به دانش آموزان تعلیم می دهند که کشور ما نفت، گاز و منابع طبیعی ندارد، لیکن شما دانش آموزان باید یاد بگیرید که از الان کار کردن و مسئولیت پذیرفتن را یاد بگیرید. اما در کشور ما دانش آموز ما می داند نفت، گاز، منابع طبیعی و ناز پدر و مادر وجود دارد و تازه اکثراً بعد از اتمام دوران دبیرستان و دانشگاه وارد بازار کار می شوند. پس این می شود تفاوت بین ما و ژاپن. آموزش و پرورش کشور ما باید از زیربنا دانش آموز را مسئول پذیر و کارآ بار بیارد. دانش آموز تنبل و بی مسئولیت، مدیران و کارمندان نالایق و بی مسئولیت و خودخواه فردای جامعه خواهد بود.
    با توجه به اخبارهایی که در زمینه آموزش و پرورش کشورمان داریم و با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص خرید پایان نامه دانشجویی و… و با توجه به اینکه شما در جمع برخی از مسئولان و کارمندان موسسه علمی آینده سازان فرموده بودید که آرزو دارم روزی برسد که حداقل یک یا چند تا از اختراعات دانش آموزان موسسه علمی آینده سازان را در پرونده موسسه ببینم و هم اینکه منبع درآمدی باشد برای این موسسه و اتحادیه، حال نظر اصلی خود را بیان می دارم.
    حاج آقا! اگر ما خواهان این باشیم که شاگرد راهنمایی و دبیرستان ما بتواند خودش اختراع کند، به حتم توقع مان از این قشر بیشتر است، چون این دانش آموزان به خصوص دبیرستانی ها از لحاظ آموزشی به هیچ جا لینک نیستند. چون اختراعات و کشفیات، دانشِ، دانشگاهی را می طلبد و دانش آموزان از آن بی بهره اند، از طرفی دانشجویان هم باید پایان نامه ها، تزها، مقاله ها، پروپوزال و… را باید خودشان با زحمت انجام دهند. بین این دو قشر دانش آموز و دانشجو باید لینکی صورت گیرد، تا دانشجو با نیروهای زیاد بتواند از دانش آموز خدمت بگیرد و دانش آموز از راهنمایی های علمی او بهره مند گردد، تنها در این صورت هست که دانش آموز می تواند در کنار دانشجو اختراع و کشف نماید.
    بنده مثالی در این باب می آورم:
    اگر هر دانشجو فرضاً با ده تا دانش آموز اعضای اتحادیه و یا دانش آموزان نخبه یا ممتاز هر مدرسه و استان و شهری بتواند پایان نامه ها، مقاله ها، و… را مدیریت کند، هر دو قشر به نتیجه مطلوبی خواهند رسید. مثلاً برای نوشتن یک پایان نامه یا مقاله حداقل خواندن صد تا صد و پنجاه تا از مقاله های خارجی و داخلی نیاز است. اگر ده نفر، هر کدام با راهنمایی ها دانشجو و به صورت موضوعی بیست مقاله از اینترنت سرچ کنند و مطالعه کنند و هر کس چکیده خود را بنویسید و به دانشجوی پژوهشگر بدهد. هر دانش آموز ۲۰ تا مقاله خوانده است. حال هر دانش آموز، یا دانش آموزان دیگر، مقاله یا پایان نامه دانشجو را با رایانه تایپ کند، بعد شکل درج کنند، شکل را مثلاً با فتوشاپ و سایر نرم افزارهای گرافیکی تنظیم و تهیه و روتوش کنند، بعد عده ای با پاور پوینت اسلاید این مقاله و پایان نامه را برای کنفرانس دفاع و… آماده کنند، بعد بیارند به شکل کتاب، پایان نامه یا مقاله را در آخر بنویسند.
    این نحوه آماده سازی پایان نامه ها و مقاله های یک دانشجو با مدیریت دانشجو و به کمک دانش آموزان، عین تهیه یک روزنامه دیواری است که یک معلم پرورشی، مثل دانشجو، مدیریت می کند و بقیه دانش آموزان کلاس مطالب را گردآوری میکنند.
    این نحوه آموزش، پرورش دهنده پژوهشگر هست!
    دانش آموز را باید پژوهشگر پرورش دهیم تا بتواند دست به اختراع و اکتشاف بزند.
    دانش آموزان چون در سنین بلوغ هستند و سنی هستند که باید رشته تحصیلی دانشگاهی و کار در آینده اشان را باید انتخاب کنند، لذا خیلی با شوق و رغبت و غرور به دنبال این کارها خواهند بود. مثل کار تیمی روزنامه دیواری که هر تیمی سعی می کنند تا روزنامه دیواری آنها مطالب شان، تصویرشان و… از هر لحاظ بهتر باشد.
    دانش آموزان را براساس پایه ها و رشته های تحصیلی می توان با پایه ها و رشته های تحصیلی دانشجویان کل کشور لینگ داد. حتی می توان به عنوان یک درس، در مدارس به عنوان درس اجباری برای دانش آموز این برنامه را تعریف کرد، حتی می توان مثل یک برنامه طرح و کاد از این طرح (دانش آموز پژوهشگر) استقبال کرد.
    حاج آقا! از آنجا که دیگر مراکز و مدارس های غیرانتفاعی و… نمی توانند به اندازه مدیریت های اتحادیه انجمن های اسلامی دانش آموزان، در این طرح مثمر ثمر باشند، لذا این طرح را برای شما عرض کردیم تا انشاءالله راه حلی در این زمینه باشد.
    حاج آقا! البته شاید در اجرای این سیاست آموزشی بتوان بین انجمن اسلامی دانشجویی و انجمن اسلامی دانش آموزی لینکی انجام داد تا بتوان راحت تر به دانش آموزان و دانشجویان مخترع و مکتشف دست یافت. اگر چپی ها و راستی ها در این جریان باشند مثل جهاد دانشگاهی و… شاید لینک بین دو انجمن دانش آموزی و دانشجویی کار دشواری باشد و یا اصلا این لینک صورت نگیرد. اما به قول شما عزیز بزرگوار! که فرمودید ما نه چپی هستیم و نه راستی! ما فقط حزب الله هستیم، اگر هم این لینک به صورت مذکور انجام نگیرد. راه هایی دیگری هم هست که از طریق اتحادیه و موسسه علمی آینده سازان بتوان این لینک را بین دانش آموز و دانشجو انجام داد. با انجام این لینک های پایان نامه ای و مشاوره و پژوهش همزمان دانش آموز و دانشجو، می توان حق الزحمه ای هم از دانشجو اخذ نمود و یک منبع درآمدی هم عاید موسسه و اتحادیه کرد.
    در شهر تهران حوالی میدان انقلاب مراکزی هستند که به صورت تقلبی پایان نامه و… می فروشند که با تاکیدهای رهبر معظم انقلاب اسلامی انشاء الله جمع گردد؛ ولی مراکزی هم هستند که قانونی به دانشجویان در سلسله مراتب پژوهش هایشان توسط اساتید مجرب دانشگاه های دولتی به صورت استاد راهنما در قبال اخذ حق الزحمه ای از دانشجویان، منبع درآمد حلالی هم دارند، که در کار پایان نامه نویسی و مقاله نویسی و… دانشجو، به دانشجو راهنمایی و مشاوره می دهند و در تهیه نوع مقاله ها آنها را یاری می دهند حداقل برای رشته های کارشناسی ارشد ۲ میلیون تومان پول اخذ می کنند. و برای رشته های دکترا و فوق دکترا ۳ تا ۷ میلیون تومان بسته به مدت زمان و نیازهای پژوهشگر.
    حال همین کار را آینده سازان و اتحادیه انجام دهد. هم منبع درآمد حلال با استفاده از اساتید مجرب دانشگاه ها که تمام دانشجویان به استاد راهنما بودن آنها اطمینان کنند و مراتب پژوهش خود را توسط یک منبع مطمئن با استفاده از دانش آموزان پژوهشگر انجام دهند. که در این صورت دانشجو پژوهش خود را به ریاست استادان راهنمای دانشگاههای معتبر کشور، به سلامتی انجام داده، پولش هدر نرفته، دانش آموزان هم استفاده بردند، یک درآمد حلالی هم نصیب استاد و موسسه شده است. و نهایتاً مقاله ها و پایان نامه ها ممتاز تبدیل به اختراعات و کشفیات می شوند انشاءالله.
    البته در این کار نیاز به یک مدیریت و برنامه ریزی دقیق هست. که هر استان، شهرستان، شهر و منطقه، دانش آموزان (ممتاز یا غیر ممتاز) هر کلاس درس را با دانشجویان همان منطقه لینک دهد.
    دانشجویان امروز، دانش آموزان دیروزند، دانش آموزان امروز هم دانشجویان فردا هستند.
    باید دانش آموز و دانشجو با هم فعال شوند.
    موسسه علمی آینده سازان چند تا ساختمان دارد و می تواند فقط کل دانشجویان مراجعه کننده تهرانی را، برای مشاوره و انجام پایان نامه های تحقیقی و پژوهشی در مسیر صحیح و برنامه ریزی شده خدمت رسانی کند و درآمد حلالی را هم نصیب این مرکز نماید.
    مرکز آموزشی و پژوهشی و تحقیقی که هم مورد اعتماد مقام معظم رهبری باشد و هم دیگر اقشار ملت.

پاسخ دادن

نکات : آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلدهای الزامی علامت گذاری شده اند. *

*

x

این مطالب را نیز ببینید!

سومین جشنواره ملی علم برای همه ویژه اعضاء انجمن های اسلامی

 اعضای انجمن‌های اسلامی دانش آموزان علاوه بر شرکت در بخش عمومی داوری ...